Portal motoryzacyjny auto-news.pl

Mitsubishi Lancer EVO IX (2005 – 2008)

ns 2010-02-27 13:29:54 | Kategoria: Samochody używane
Mitsubishi Lancer EVO IX (2005 – 2008) - Samochody używane

Mówimy Mitsubishi – myślimy EVO. Dlaczego?


To właśnie spod znaku trzech diamentów zrodziła się legenda. Zresztą została nią okrzyknięta za życia. Mitsubishi Lancer EVOLUTION. Zabiło serce? Większości kierowców pewnie niejeden raz, kiedy ujrzeli ten samochód na drodze.

Pierwszy EVO na rynku zadebiutował w 1992 roku. EVO to nic innego jak historyczna i o zwiększonej mocy odmiana rodzinnego sedana o nazwie Lancer. Pod jego maskę trafiła potężna zmodyfikowana jednostka napędowa znana między innymi z Galanta 2.0 litra pojemności Turbo z ogromnym intercoolerem. Moc wzrosła do 250 koni mechanicznych, a to dzięki zwiększeniu stopnia sprężania. Była to idealna baza pod budowę samochodów rajdowych. Wyprodukowano go w około 5000 sztuk.

Auto od samego początku było idealne. To na nim wzorowały się, a właściwie można powiedzieć, próbowali go dogonić inni producenci samochodów. Dlatego kolejne wersje od EVO II – EVO VII różniły się jedynie stylistycznie oraz przy każdym modelu zwiększano jego moc.

Dopiero gdy w roku 2005 kiedy zadebiutowała kolejna już, dziewiąta odsłona tej kultowej „rajdówki”, wprowadzono nowinki nieznane we wcześniejszych modelach. Głównym celem było zwiększenie osiągów, przy czym zachowując wygodę czterodrzwiowej, rodzinnej limuzyny. Udało się to dzięki zmniejszeniu masy pojazdu, zwiększonej turbosprężarce, większym hamulcom. Ulepszono system chłodzenia, wprowadzono 6-cio stopniową skrzynię biegów a silnik zbudowano w systemie zmiennych faz rozrządu o nazwie MiVEC. W opcji można było także zamontować rewelacyjne zawieszenie Bilstein. Moc „dziewiątki” spod znaku trzech diamentów oscylowała od 280 do niebotycznych 395 KM. Moment obrotowy jakim mógł się pochwalić to 392 Nm/3500 obrotów. Ta rodzinna z bagażnikiem - około 330 litrów pojemności - limuzyna ze stałym napędem na cztery koła, z centralnym dyferencjałem w zależności od wersji, mogła spokojnie konkurować między innymi z takimi samochodami jak Ferrari 599GTB Fiorano oraz Nissanem GT-R. Przyspieszenia poszczególnych wersji poniżej:

GT 340 - 4,5 sek.
GT 360 - 4,3 sek
GT 400 - 3,9 sek.

Jak go oceniają kierowcy? Samochód prowadzi się znakomicie a to dzięki rewelacyjnemu zawieszeniu oraz pakietowi spojlerów oddziałujących odpowiednim dociskiem do asfaltu. Nie wykazuje się ani pod ani nadsterownością. Należy jednak pamiętać, że mimo wszystko samochód z założenia jest rodzinną limuzyną z ogromnym zapleczem mocy pod maską. Można powiedzieć, że dzięki temu Mitsubishi osiągnęło swego rodzaju złoty śordek między przyjemnością podróżowania a sportową frajdą z jazdy.

Wnętrze pojazdu przyjemne, ale ciemne z dodatkami elementów plastikowych polakierowanych w kolorze aluminium aby podkreślić sportowe cechy tego pojazdu. Wewnątrz znajdziemy sporo przestrzeni dla kierowcy oraz pasażera siedzącego z przodu jak i pasażerów zajmujących tylne siedzenia. Przednie fotele sportowe, kubełkowe z rewelacyjnym podparciem bocznym. Elementy z dobrych jakościowo materiałów dobrze z sobą spasowane, nie trzeszczą. Wyposażenie podstawowej wersji dosyć bogate - pełna elektryka, klimatyzacja, kontrola trakcji, ABS, poduszki powietrzne. Dobra jest widoczność z miejsca kierowcy.

Na rynku wtórnym można kupić Lancera EVO w dobrej cenie i w dobrym stanie. Należy zwrócić jednak uwagę na fakt kto jeździł wcześniej tym samochodem (od tego zależy jak był eksploatowany) i czy posiada pełną książkę serwisową. Mitsubishi nie należy do samochodów awaryjnych. Jednak przy nie umiejętnym obsługiwaniu się tym modelem, jego eksploatacja może być kosztowna. Trzeba pamiętać, że samochód nie jest niezniszczalny choć wytrzymalszy od większości i stworzony do ostrzejszej jazdy. Warto pamiętać aby rozsądnie obchodzić się ze sprężarką. Koszt jej wymiany oscyluje w granicach 2000 – 3000 zł.
Co do samej eksploatacji samochodu, nie widać wielu zastrzeżeń. Lancer dzięki dobrze zestrojonemu zawieszeniu prowadzi się pewnie, dając sporo frajdy z jazdy.

Spalanie to odrębna kwestia, która mimo wszystko powinna być poruszona. Maksymalne spalanie przy szybkiej jeździe niestety nie zamyka się w drugiej dziesiątce... jego wynik to 22-24 litry na 100 km. (coś za coś). Średnio w cyklu mieszanym natomiast samochód nie zejdzie poniżej 10 litrów. Będzie oscylował w granicach 13-15 litrów na 100 kilometrów. Minimalne spalanie tego samochodu przy oszczędnej jeździe to 10 litrów.


Michał Winczirsz
Foto: Mitsubishi

Zdaniem redaktora:

Samochód już za życia stał się legendą. Dzięki idealnie zestrojonemu zawieszeniu oraz jednostkom napędowym, posiadając go możemy doświadczyć nirwany. Ciekawy design rasowej czterodrzwiowej rodzinnej limuzyny z ukrytą bombą atomową pod maską. Z jednej strony baranek, z drugiej potrafi zadrzeć pazurem agresywnego zwierza. Samochód dla młodego kierowcy z duszą rajdowca, ale także dla ojca czteroosobowej rodziny. W dwóch słowach- złoty środek.



Zalety auta:
-niska awaryjność
-rozpoznawalny design
-świetne prowadzenie
-dosyć precyzyjny układ kierowniczy.

Wady:
-spalanie
-duży promień skrętu
-szybko zużywające się elementy zawieszenia
-wysokie koszta np. regeneracji turbiny


Cennik części zamiennych dla samochodu Mitsubishi Lancer EVO IX:
Chłodnica wody - zł -5315
Klocki hamulcowe przednie - zł/kpl - 2340
Tarcze hamulcowe przednie - zł/szt.- 2340
Sprzęgło kpl.- tarcza 611 zł, docisk zł - 3300
Amortyzator przedni - zł /szt - 2110
Filtr oleju - zł - 110
Filtr paliwa przy pompie - zł – 46
Filtr powietrza - zł - 85
Filtr p/pyłkowy - zł - 130
Tłumik końcowy - zł - 1350
Końcówka drążka układu kierowniczego - zł - 210
Alternator - zł - 6460
Pompa płynu chłodzącego - zł - 1100
Świece - zł/szt - 145
Reflektor ksenonowy - zł - 6800
Przednie prawe drzwi - zł - 2820
Zderzak przedni do lakierowania - zł – 1890

Wartość rynkowa:
Mitsubishi Lancer EVO IX 2006 r. 68 800 zł
Mitsubishi Lancer EVO GT 340 IX 2007 r. 95 500 zł

źródło:Eurotax 2/10

Galeria zdjęć:

Cennik Mitsubishi Więcej informacji o marce Mitsubishi
Dodaj do: Dodaj na facebook.com Dodaj do wykop.pl Dodaj do kciuk.pl Dodaj na sledzik.pl Dodaj na blip.pl Dodaj na flaker.pl

Rekomendowani dealerzy w Twoim Regionie

Katalog firm motoryzacyjnych
Nowy salon Hondy w Trójmieście
W najbliższy weekend w Gdyni zostanie otwarty nowy salon Hondy.
Koniec Caterhama?
Sezon 2014 zakończy się bez zespołu Caterham.  
Citroen DS4 2.0 HDi Sport Chic - Dla wymagających
Ten ekskluzywny kompakt jest jak elegancki garnitur. Możesz w nim dobrze wyglądać, ale czy na pewno będzie na każdą okazję?   
Peugeot 307 (2001–2008)
Peugeot 307 to samochód o bardzo ciekawej stylistyce. Jednak jak wiadomo ładna sylwetka to nie jedyny aspekt, który należy brać pod uwagę przy zakupie samochodu używanego.
Popularne - Mitsubishi
Wszystko, co trzeba - Mitsubishi ASX - Nowe auta
Już za około miesiąc na polskim rynku ruszy sprzedaż modelu ASX. Najnowsza propozycja Mitsubishi wzbogaci gamę mniejszych crossoverów.
Mitsubishi Lancer EVO IX (2005 – 2008) - Używane
Mówimy Mitsubishi – myślimy EVO. Dlaczego?
Oswojony brutal  - Mitsubishi Lancer EVO X - Pierwsza jazda
Zapewniający ekstremalne wrażenia Lancer Evolution stał się ucywilizowanym sportowym autem o dużych możliwościach.

Newsletter
Audi RS7 bez kierowcy




 
O nas | Napisz do nas | Redakcja | Reklama | Partnerzy | Mapa serwisu | RSS auto-news.pl
Z szuflady Wiesława Mrówczyńskiego
Mój pierwszy
Auta nowe
Auta używane
Testy aut
Porady
Auto filmy
HomeTrendy
Magazyn MotoTrendy
Copyright © 2014 auto-news.pl Wszelkie prawa zastrzeżone. Realizacja: Versso