Portal motoryzacyjny auto-news.pl

VW Multivan T5

ns 2011-06-16 13:24:35 | Kategoria: Samochody używane
VW Multivan T5 - Samochody używane

Kierowcy, którzy mieli przyjemność posiadania VW Multivana T4 wspominają go z tęsknotą. Ci, którzy nim jeżdżą, prawie zawsze go chwalą. W przypadku obecnej generacji oznaczonej symbolem T5 zdania już są bardziej podzielone. Co jest tego powodem?



Nadwozie




Niestety rodowodu wywodzącego się z auta dostawczego nie da się ukryć. Samochód wygląda jak… obtłuczona młotkiem cegła. Jedynie przód prezentuje się atrakcyjnie z dużym logo producenta, przez co nie sposób pomylić T5 z innym vanem.

Kierowca po zajęciu swojego miejsca od razu czuje się świetnie. Duży wygodny, obszerny fotel z podłokietnikiem, bardzo wygodnie umieszczona dźwignia skrzyni biegów zaraz przy kierownicy, która została przejęta z osobowych modeli VW. Jedynie przydałoby się więcej schowków wokół kierowcy. Widoczność we wszystkich kierunkach jest świetna dzięki dużym szybom bocznym i tylnej. Dodatkowo pudełkowaty kształt karoserii ułatwia manewrowanie, które jest dziecinnie proste, pomimo wydawałoby się słusznych rozmiarów auta. A wykonanie? Również dobre. Deska rozdzielcza jest z miękkiego i przyjemnego w dotyku tworzywa (w lepszych wersjach dwukolorowa), każdy jej element jest idealnie spasowany. Konsola środkowa sprawia bardzo dobre wrażenie, wszelkie przyciski, gałki (często nawet z chromowanymi wstawkami) nawet po dużych przebiegach nie wykazują zużycia – widać, że producent zadbał o jakość. I jeszcze jedno. Jeśli posiadaliście kiedyś jakiegoś osobowego VW, na pewno z przycisków od elektryki schodził gumowy lak. W T5 VW zastosował przełączniki z plastiku, więc ten problem nie występuje! Całość wygląda trochę nudno, ale naprawdę elegancko. A jak prezentuje się kabina od strony użytkowej? Multivanem można przewieźć maksymalnie 7 osób w komfortowych warunkach. Fotele pierwszego i drugiego rzędu są naprawdę wygodne. Dodatkowo fotele drugiego rzędu są obrotowe, a między nimi i trzyosobową kanapą jest rozkładany stolik z uchwytami na kubki. Po położeniu oparć foteli i tylnej kanapy uzyskujemy wygodne łóżko. Dodatkowo producent przewidział duże szuflady pod kanapą. Wszystkie siedzenia poza pierwszym rzędem można przesuwać dzięki dwóm szynom umieszczonym wzdłuż samochodu. To rozwiązanie bardzo praktyczne, pozwalające na jeszcze większą ilość konfiguracji wnętrza. Można się poczuć jak w prawdziwej klasie biznes. Zdarzają się egzemplarze wyposażone w WEBASTO, dwustrefową klimatyzację, skórzaną tapicerkę czy telewizję, którą można oglądać na dużym monitorze podwieszonym na suficie. Problemy pojawiają się, gdy zechcemy zmienić nasz autobus w bagażówkę. Każdy pojedyńczy fotel waży aż 39 kg! Na dodatek po wyjęciu kanapy bardzo ciężko jest ją ponownie zamontować. Volkswagen mógł lepiej rozwiązać tę kwestię. Jak już uda nam się wyciągnąć wszystkie fotele z tylnej części pojazdu, uzyskamy… 4525 l przestrzeni bagażowej, a gdy jedziemy w komplecie będzie to odpowiednio: 664 l do półki w bagażniku i 1208 l do dachu. Usterki? W niektórych egzemplarzach po większym przebiegu konsola środkowa może skrzypieć, awarie elektryki szyb, często występują różnego rodzaju błędy (np. airbag).



Układ napędowy/Osiągi



Multivan początkowo był wyposażany w jedną z dwóch jednostek benzynowych o mocach 115 lub 235 KM lub w jeden z czterech diesli o mocach 86, 102, 131 i 174 KM. Pierwszy silnik benzynowy obecny na rynku od wielu lat to udana i sprawdzona konstrukcja ośmiozaworowa, która świetnie znosi zasilanie LPG. Dynamika jest mizerna (waga auta do jazdy to 2300 kg), duży van męczy się aż do 17,9 s. by rozpędzić się do 100 km/h, a do osiągnięcia prędkości maksymalnej na poziomie 156 km/h potrzebny jest naprawdę długi pas startowy i ogromna cierpliwość kierowcy. Spalanie też nie jest rewelacyjne, po mieście jest to około 15 l benzyny, średnio co najmniej 11 l. Druga propozycja przejęta z luksusowego Phaeton’a idealnie sprawdzi się w trasie. Sześciocylindrowy, widlasty, 24-zaworowy silnik o pojemności 3.2 l generuje 235 KM (w 2009 roku usunięto go z oferty). Sprint do „setki” zajmuje 10,5 s., a kończy się na 206 km/h. Spalanie oscyluje w granicach 16- 17 l w ruchu miejskim, średnio ok. 13 l. Na rynku wtórnym często występuje ze skutecznym i trwałym układem 4x4. Silniki te są praktycznie wolne od wad, awarie zdarzają się sporadycznie. Trwałe okazują się również skrzynie biegów. W 1.9 TDI 5-biegowe, a w 2.5 TDI 6-biegowe. Wszystkie są precyzyjne, z krótkim skokiem prowadzenia, a przez to bardzo przyjemne w użyciu.

Zdecydowanie ciekawiej prezentuje się oferta silników diesla. 1.9 TDI występuje w wariantach: 86 i 102 KM. Pierwszy z racji mizernej dynamiki lepiej sobie darować, za to drugi to optymalny wybór pod kątem kosztów eksploatacji, spalania i ubezpieczenia. Rozpędzając się do 100 km/h raczej uśmiech na naszej twarzy się nie pojawi (17,9 s), za to moment obrotowy na poziomie 250 Nm jest dobrą wartością. Jeżdżąc spokojnie, jednostka średnio spali nie więcej niż 8 l oleju napędowego. Części zamienne dostępne są praktycznie w każdym sklepie z artykułami motoryzacyjnymi, a ich ceny są niskie. Jednak najbardziej do charakteru Multivana pasuje pięciocylindrowy silnik 2.5 TDI. Już przy 131 KM jeździ się przyjemnie. 15,3 s do 100 km/h to przyzwoity wynik biorąc pod uwagę masę vana. W trasie 340 Nm pozwala na bezpieczne wyprzedzanie, a 6-biegowa skrzynia pomaga w oszczędzaniu drogiego paliwa, którego silnik średnio spala ok. 10 l. Ale tak naprawdę dopiero wariant 174-konny pozwala na dynamiczną jazdę. Rozpędzanie tego kolosa trwa 12,2 s, a kończy na 190 km/h. Moim zdaniem jest to najlepszy napęd dostępny w tym modelu. Również w tym wypadku dostępność części jest bardzo dobra, a ceny atrakcyjne. Jak lwia część współczesnych diesli, tak też sprawdzone silniki VW miewają problemy. Lista usterek jest standardowa: turbo, wtryskiwacze, dwumasowe koło, przepływomierze powietrza, brudny zawór EGR. Koniecznie trzeba lać dobry jakościowo olej, najlepiej dedykowany Castrol Edge, ponieważ pompowtryskiwacze są bardzo wrażliwe na jego kiepską jakość.

Po face liftingu w 2009 roku producent wszystkie wymienione wersje (wyjątek to benzynowe 2.0) silniki zastąpił jedną jednostką o pojemności 2.0 w kilku wariantach. W tym wypadku układ zasilania to Common Rail, wszystkie wersje mają filtr cząstek stałych i spełniają najostrzejsze normy Euro 5. Dostępne moce to: 84, 102, 140 i 180 KM. Obecnie podaż tych wersji na rynku pojazdów używanych jest śladowa, więc trudno mówić o typowych usterkach, ale na pewno będzie to silnik droższy w utrzymaniu od 1.9 czy 2.5. Dwie najmocniejsze wersje można spotkać z udanymi skrzyniami DSG, które pierwszych napraw wymagają dopiero przy 300 tys. km (warunek to regularna wymiana oleju!).


Układ jezdny/Komfort



T5 to jeden z najlepiej prowadzących się dużych vanów (wywodzących się z auta dostawczego) na rynku. Układ kierowniczy jest dosyć precyzyjny. Multivan prowadzi się stabilnie choć podczas pokonywaniu zakrętów mocno się przechyla. Przy włączonym ESP (które interweniuje szybko i brutalnie) możemy czuć się bezpiecznie, ale bez elektronicznego pomocnika tył auta na szybko pokonywanym łuku zaczyna wyjeżdżać na zewnątrz. Dla niewprawnego kierowcy może to być niebezpieczne. T5 twardo resoruje i zdecydowana większość nierówności jest przenoszona do wnętrza. Niestety, coś za coś… Na uwagę zasługuje układ hamulcowy, który jest bardzo skuteczny ze świetnie skalibrowanym ABS- em.


Podsumowanie



Moim zdaniem Multivan piątej generacji niesłusznie jest uważany za gorszą generację od T4. Może czasami jakiś drobiazg odmówi posłuszeństwa, ale jakie to ma znaczenie gdy samochód oferuje świetnie wykonane wnętrze, ogromną funkcjonalność, trwałe i ekonomiczne diesle, do tego dobre własności jezdne i świetne hamulce? Ale każdy kij ma dwa końce. Na drugim końcu jest cena. Aby stać się szczęśliwym posiadaczem Multivana trzeba zapłacić co najmniej 50 tys. zł, za egzemplarz z początku produkcji z silnikiem 2.5 TDI. Za wersję Highline z lat 2006- 2007 zapłacimy ok. 80 tys. zł. Powinniśmy zdawać sobie sprawę, że nikt nie kupuje luksusowego busa do pokonywania kilkunastu tysięcy kilometrów rocznie. Warto pojechać do ASO i to zweryfikować. Mimo wszystko czy warto aż tyle płacić? Nie ma nic za darmo. Za dobry i dopracowany samochód trzeba dobrze zapłacić.


Michał Lesicki
Foto: VW

Galeria zdjęć:

Cennik Volkswagen Więcej informacji o marce Volkswagen
Dodaj do: Dodaj na facebook.com Dodaj do wykop.pl Dodaj do kciuk.pl Dodaj na sledzik.pl Dodaj na blip.pl Dodaj na flaker.pl

Rekomendowani dealerzy w Twoim Regionie

Katalog firm motoryzacyjnych
Akcja Znicz 2014
Największe zabezpieczenie w skali kraju potrwa 4 dni: od piątku 31 października do poniedziałku 3 listopada.
Giermaziak w walce o mistrzostwo Porsche Supercup
W najbliższy weekend w Austin w USA odbędzie sie kolejna edycja Porsche Supercup.
Toyota Yaris 1.33 Dynamic - Ekspresyjna
Popularny model Toyoty doczekał się poważnych zmian. Czym chce tym razem zaskoczyć?
Peugeot 307 (2001–2008)
Peugeot 307 to samochód o bardzo ciekawej stylistyce. Jednak jak wiadomo ładna sylwetka to nie jedyny aspekt, który należy brać pod uwagę przy zakupie samochodu używanego.
Popularne - Volkswagen
Volkswagen Golf IV (1997-2006) - Używane
Jest to auto sukcesu. Każdy bowiem model od czasu, gdy pojawił się na rynku w 1974 roku okazuje się bestsellerem.
VW Multivan T5 - Używane
Kierowcy, którzy mieli przyjemność posiadania VW Multivana T4 wspominają go z tęsknotą. Ci, którzy nim jeżdżą, prawie zawsze go chwalą. W przypadku obecnej generacji oznaczonej symbolem T5 zdania już są bardziej podzielone. Co jest tego powodem?
Volkswagen Touran (2003-do dzisiaj) - Używane
W 2003 roku Volkswagen zaprezentował model, który powstał na płycie Golfa piątej generacji. Stanowił on odpowiedź na ożywiający się rynek minivanów. Niewątpliwą zaletą tego modelu jest fakt, iż oferuje on podróżowanie nawet 7 osobom.

Newsletter
Audi RS7 bez kierowcy




 
O nas | Napisz do nas | Redakcja | Reklama | Partnerzy | Mapa serwisu | RSS auto-news.pl
Z szuflady Wiesława Mrówczyńskiego
Mój pierwszy
Auta nowe
Auta używane
Testy aut
Porady
Auto filmy
HomeTrendy
Magazyn MotoTrendy
Copyright © 2014 auto-news.pl Wszelkie prawa zastrzeżone. Realizacja: Versso