Portal motoryzacyjny auto-news.pl

Zawieszenie - kolumna McPhersona

ns 2007-10-30 11:49:12 | Kategoria: Technika samochodowa
Zawieszenie - kolumna McPhersona - Technika samochodowa

Zawieszenie – Kolumna McPhersona

Na taki opis w przypadku przedniego zawieszenia napotykamy często podczas studiowania testów, opisów, tabel z danymi technicznymi samochodów, a w klasie pojazdów miejskich i kompaktowych praktycznie zawsze. Dlaczego konstrukcja ta jest tak popularna? Jak to działa? Jakie są jej zalety?

Nazwa całego zespołu pochodzi od nazwiska amerykańskiego konstruktora Earle McPhersona, głównego inżyniera w takich koncernach jak GM, Chevrolet. System zawieszenia koła nazywany jego nazwiskiem opatentował w 1949 roku. Główną ideą, jaka przyświecała mu podczas prac badawczych było maksymalne uproszczenie jego budowy.
Za prowadzenie, tłumienie jak i resorowanie drgań odpowiada jeden zespół.
Całość kolumny stanowi amortyzator teleskopowy, który posiada w obudowie specjalne mocowanie sprężyny śrubowej. Takie zamocowanie skutkuje współosiowym ustawieniem elementu tłumiącego i sprężystego. Prostota rozwiązania objawia również w sposobie połączenia koła z samochodem. Zwrotnica od dołu połączona jest z wahaczem (najczęściej stosowany jest wahacz trójkątny). Górne mocowanie stanowi opisywana właśnie kolumna (mocowanie jest realizowane za pomocą śrub, rzadziej spoin), która jest osadzona wysoko w nadkolu. Eliminuje to konieczność stosowania konstrukcji wielowahaczowej, a więc jest to rozwiązanie tańsze także w eksploatacji.
Istotną zaletą zawieszenia kół za pomocą kolumn McPhersona jest niewielka ilość miejsca zajmowanego przez konstrukcję (szczególnie dużo miejsca udaje się zaoszczędzić w obszarze górnego mocowania zawieszenia). Umożliwia to zastosowanie tak popularnego w samochodach klasy „ekonomicznej” zblokowanego napędu przednich kół – silnik usytuowany poprzecznie względem osi pojazdu. Zyskanie miejsca pozwala też na montaż poprzecznie dłuższych silników (np. 5 cylindrowe silniki rzędowe stosowane przez Volvo). Masa zawieszenia wykorzystującego opisywane kolumny jest niższa od konwencjonalnego wielowahaczowego o ok. 30%. Przekłada się to na bardzo istotne ze względów kinematycznych i konstrukcyjnych zmniejszenie tzw. masy nieresorowanej, zmniejszenie bezwładności koła.
Kolumna McPhersona mimo prostej konstrukcji pozwala na równoległe prowadzenie kół mimo stosunkowo dużego skoku zawieszenia (postulat ten jest trudno zrealizować np. w przypadku równie nieskomplikowanego układu stosowanego w zawieszeniu tylnym – belki skrętnej). Niezaprzeczalną zaletą, przekładającą się bezpośrednio na ogromną liczbę modeli klas popularnych wykorzystujących tę konstrukcję, jest niski koszt zarówno produkcji jak i w przypadku części zamiennych. Pracownicy serwisów samochodowych chwalić będą sobie również nieskomplikowany sposób montażu. Istotną rzeczą jest to, że sprężyna podczas wymontowywania kolumny z pojazdu przez cały czas jest napięta. Do wyjęcia McPhersona wystarczy odkręcić tylko kilka śrub. Są one ponadto przeważnie łatwo dostępne. Stan wymontowanej kolumny można spokojnie ocenić przy stole warsztatowym i w dużo bardziej komfortowych warunkach dokonać naprawy.
Niepożądanym zjawiskiem mogącym wystąpić w samochodach wykorzystujących w konstrukcji zawieszenia kolumny McPhersona jest przenoszenie na nadwozie drgań wywoływanych np. niewyważeniem kół, czy luzami w układzie kierowniczym (w skrajnych przypadkach). Wadą takiego rozwiązania, szczególnie dla miłośników tuningu, jest ograniczona możliwość stosowania szerszych kół.

Tomasz Jasnos

30.10.2007

Foto: Audi, Toyota

Dodaj do: Dodaj na facebook.com Dodaj do wykop.pl Dodaj do kciuk.pl Dodaj na sledzik.pl Dodaj na blip.pl Dodaj na flaker.pl

Rekomendowani dealerzy w Twoim Regionie

Katalog firm motoryzacyjnych
Ferrari 458 Italia rozbite na niemieckiej drodze
Niedaleko miasta Brockhagen, na mokrej nawierzchni doszło do groźnie wyglądającego wypadku.  
Nowy samochód Małysza
SMG Buggy 2015 to nowy samochód załogi Adam Małysz - Rafał Marton.
Peugeot 307 (2001–2008)
Peugeot 307 to samochód o bardzo ciekawej stylistyce. Jednak jak wiadomo ładna sylwetka to nie jedyny aspekt, który należy brać pod uwagę przy zakupie samochodu używanego.
Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI DSG Highline - Wzór w klasie kompaktów
Nie odkryję Ameryki stwierdzeniem, że kolejne generacje Volkswagena wyznaczają panujące trendy oraz wskazują nową jakość w klasie aut kompaktowych.
Wyścigowy bolid przyszłości widziany oczami fanów sportu
Projektant Sergio Rinland i fani sportu motorowego z całej Europy stworzyli pojazd wyścigowy przyszłości – w ramach konkursu Dunlop Future Race Car Challenge.

Newsletter
5 x BMW M235i




 
O nas | Napisz do nas | Redakcja | Reklama | Partnerzy | Mapa serwisu | RSS auto-news.pl
Z szuflady Wiesława Mrówczyńskiego
Mój pierwszy
Auta nowe
Auta używane
Testy aut
Porady
Auto filmy
HomeTrendy
Magazyn MotoTrendy
Copyright © 2014 auto-news.pl Wszelkie prawa zastrzeżone. Realizacja: Versso